,, Przez odciski ciała ludzkiego usiłuję utrwalić w przezroczystym polistyrenie ulotne momenty życia, jego paradoksy i jego absurdalność. Ale odczucie bezpośrednio zarejestrowane bywa złożone i wymyka się często identyfikacji. Nierzadko wszystko jest zamazane, sytuacja niejasna, granice doznań zmysłowych pozacierane. Mimo wszystko usiłuje zawrzeć w żywicy odciski naszego ciała: jestem przekonana, że wśród wszystkich przejawów nietrwałości, ciało ludzkie jest jedynym źródłem wszelkiej radości, wszelkiego bólu i wszelkiej prawdy ”
Alina Szapocznikow
Życie i twórczość
Alina Szapocznikow urodziła się w 1926 roku w Kaliszu, jako młoda dziewczyna trafiła do obozu w Oświęcimiu. Przeżyła i znalazła się w Pradze -gdzie rozpoczęła studia artystyczne. Później wyjechała do Paryża, niestety jej plany o rozwijaniu swojego potencjału w artystycznym centrum Europy przerwała choroba. Powróciła do Polski. Bardzo szybko weszła do rodzimego środowiska artystycznego, brała udział w konkursach i wystawach. Jej twórczość zaczęła poruszać tematy egzystencjalne..
W latach sześćdziesiątych, rozpoczęła eksperymenty formalne, wykorzystywała gotowe przedmioty oraz tworzyła asamblaże. Temat jej prac również ewoluował na bardziej osobisty, intymny, związany z postrzeganiem ciała. Powstały wtedy min. prace w których artystka wykorzystuje odlewy swoich ust np. ,, Portret wielokrotny”znajdujący się w Muzeum Sztuki w Łodzi.
Pod koniec lat sześćdziesiątych artystka zachorowała na nowotwór, a sztuka stała się dla niej polem na którym ,,zapisywała”przeżycia i refleksje z tym związane. Choroba staje się głównym tematem, powstaje cykl ,,Zielnik” oraz serie z ,, Nowotworami”. Artystka tworzyła formy oddające kształt chorej tkanki ciała. Był to jej sposób na oswajanie się ze śmiercią. Artystka zmarła w 1973 roku.

Szapocznikow a rynek dzieł sztuki
Szapocznikow pozostawiła dorobek, który za jej życia nie był dostatecznie rozumiany. Mimo nagrody Fundacji Copleya, gdzie oceniającymi byli Duchamp i Max Ernst nie weszła do światowego obiegu. Rzeźbiarka czuła się niedoceniana, marzyła o dużej międzynarodowej karierze. Stało się to dopiero w 2013 roku w Museum of Modern Art w Nowym Jorku – zorganizowano wystawę ,, Alina Szapocznikow Sculpture Undone 1955-1972” Tym samym Szapocznikow oficjalnie zajęła ważne miejsce w światowej historii sztuki.
Na początku lat dwutysięcznych prace Szapocznikow można było kupić za ułamek kwot, osiąganych obecnie na aukcjach ( zrobił to min. kolekcjoner Werner Jerke ) . W 2016 roku w Desie Unicum praca ,, Ptak” została sprzedana za 1,700 000 zł. Jej prace są teraz ,,rarytasem”dla kolekcjonerów na całym świecie.
Jeśli chcesz poznać mechanizmy rynku dzieł sztuki zapraszam na kurs
Jeśli potrzebujesz porady, konsultacji z zakresu rynku sztuki zapraszam do kontaktu